Saintis Perancis Berjaya Mengasingkan "Gen Ketuanan"

Hello sume. Wassup? Selamat berpuasa!  Jebon asyik buat posting pasal tips-tips kebelakangan ni. Bosan gak kan. Kali ni mari ikut Jebon melangkah ke alam genetik la pulak. Mari..mari..benda ni Jebon terserempak masa tengah surfing tentang teknoloji nano. Benda ni cukup interesting, so Jebon nak share sikit di sini.


Wujud ke kumpulan genetik untuk mengawal orang lain? Di Toulouse,Perancis, satu pasukan biologi Perancis telah berjaya mengasingkan Gen Ketuanan yang mendorong orang-orang tertentu untuk cuba untuk mengawal orang lain. Gen ini  yang dikaitkan dengan penguasaan sosial dan kawalan yang kukuh ke atas orang lain. "Kami telah mengasingkan Gen Ketuanan ini dalam pemimpin-pemimpin sukan, CEO, dan ketua kerajaan. Kami percaya Gen Ketuanan didapati di semua diktator sepanjang sejarah"

Mereka menjelaskan bahawa kalau Gen Ketuanan itu berada dalam bentuk yang kuat, ia akan menghasilkan diktator, dalam bentuk sederhana pula, ia akan menghasilkan orang yang berperangai controlling. Orang-orang sebegini akan selalu memberitahu orang lain bagaimana untuk menjalankan kehidupan mereka, secara amnya untuk kebaikan mereka untuk keselamatan mereka sendiri. Mereka akan sentiasa nak kontrol walaupun mereka sendiri tu pun cheap. Cheh~!

Dalam ujian psikologi pula, ianya kelihatan amat ketara bahawa  individu yang mempunyai Gen Ketuanan sederhana ini akan berkeras bahawa orang lain memerlukan pandangan mereka, dan tidak dapat menguruskan kehidupan sendiri tanpa bimbingan mereka. Busybody tul la kan.

Bentuk gen ini paling banyak wujud di kalangan ahli-ahli politik, peguam bela, fundamentalis agama, dan juga selebriti. Oh yeah... selebriti! Mereka ni dikuasai oleh perasaan kepastian yang kuat, ditambah pula mereka ni bajet yang mereka ni berkuasa. Perasan! Mereka rasa mereka layak mengarah-arah orang lain. Golongan ini akan merasa benci terhadap orang-orang yang tidak mendengar mereka. Individu-individu ini mengawal orang lain semata-mata mahu semua orang menjadi sama seperti mereka. Mereka tidak boleh bertolak ansur dengan perbezaan sikap orang lain. 

Kajian menunjukkan bahawa Gen Ketuanan ini menghasilkan bukan sahaja orang yang bossy, tetapi juga orang yang sanggup menjadi boss. Orang-orang begini akan sentiasa menyekat pendapat dan keutamaan yang tidak dikongsi oleh kumpulan mereka


P.S : Adakah kamu mempunyai gen ini? Har har har..





3 comments:

  1. Tune in to MYfm and you could be just 1 phone call away from winning a share of RM70,000! Identify the Cash Track played correctly and win yourself some cold hard cash. If it’s bonus hour, you can get increase your cash winnings!

    ReplyDelete
  2. Newly released official music video by Bihzhu. Heart-warming clips based on Bihzhu's memory in her hometown, Penang. This music video is part of Share The Love movement, about friendship and solidarity. Selamat Hari Raya & Merdeka from all of us at www.sharethelove.my ;)

    ReplyDelete
  3. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Join List BW Jebon Tak?

Geng -geng Jebon